Хазартната индустрия в България преминава през съществени промени след законодателните реформи, въведени през май 2024 г. Тези изменения целят да затегнат контрола върху сектора, да намалят обществения му ефект и да адресират проблеми като зависимостта, влиянието на рекламите и риска от пране на пари.

Въпреки че реформите предизвикват различни реакции сред заинтересованите страни в индустрията, те поставят основите на нов етап за хазартната дейност в страната.

Забрана на хазартната Реклама

Едно от най-съществените нововъведения в регулациите е почти пълната забрана на рекламата на хазартни игри. Според новите правила тези компании нямат право да рекламират по телевизията, радио, печатни медии или онлайн платформи своите казино игри онлайн.

Единственото изключение е националната лотария „Български спортен тотализатор“, която може да продължи да рекламира, тъй като финансира спортни програми в България. Това ограничение се възприема като отговор на разрастващото се присъствие на хазартни реклами в медиите.

Тази забрана е подкрепена със строги мерки за контрол. Съветът за електронни медии (СЕМ) следи за съответствието, а всяко нарушение се докладва на Националната агенция за приходите (НАП), която регулира хазартната индустрия в страната. Нарушителите могат да бъдат глобени до 50 000 лв., а при повторни нарушения може да им бъде отнет лиценза​.

Макар че тези ограничения се приветстват от тези, които се притесняват от въздействието на хазарта върху зависимостите и младите хора, големи компании в сектора изразяват безпокойство. Те твърдят, че новите рекламни правила ще ограничат възможността им да привличат клиенти и може да затруднят растежа на бизнеса​.

Затегнати Регулации за Местоположението на Хазартни Обекти

Законодателната реформа не се ограничава само до рекламата. Той също така налага ограничения върху физическото присъствие на тези заведения. Според новите закони казината и залите вече не могат да бъдат разположени в градове с население под 10 000 души, освен в някои национални курорти и гранични региони.

Това се възприема като мярка за ограничаване на разпространението на хазарта в по-малки и по-уязвими общности, където зависимостите може да имат по-дълбок социален ефект.

Освен това, компаниите, които искат да управляват зали с игрални автомати, сега трябва да отговарят на по-високи финансови изисквания. Преди това операторите трябваше да разполагат с капитал от поне 500 000 лв., но сега този праг е увеличен на 750 000 лв.

Повишаването на изискванията цели да елиминира по-малките и по-нестабилни оператори и да гарантира, че в индустрията ще останат само утвърдени компании​.

Социална Отговорност и Превенция на Зависимостта

За да се справи с обществения ефект на хазарта, новото законодателство въвежда задължителна „такса за социална отговорност“ за операторите. Тази такса, която е 100 000 лв. за онлайн залагания, ще финансира програми за лечение на хазартна зависимост, управлявани от Министерството на здравеопазването.

Чрез въвеждането на тази такса, правителството цели да осигури повече ресурси за справяне с нарастващия проблем със зависимостта от хазарта. В същото време са въведени нови мерки за предотвратяване на злоупотреби със системата за самоизключване.

Лицата, които получават социална помощ, вече нямат право да се отписват от националния регистър за самоизключване, което предотвратява уязвими лица да се включват в хазартни дейности​.

Борба с Прането на Пари и Спазването на Регулациите

Борбата срещу прането на пари е друга сфера, в която българските регулации са затегнати. Националната агенция за приходите (НАП) създаде специално звено за пране на пари, което има задачата да следи за съответствие с правилата.

Това звено е отговорно за гарантиране, че операторите спазват анти-прането на пари, включително проверка на клиентите и наблюдение на финансовите транзакции. Инициативата е в отговор на натиск от страна на Международната финансова група за действие (FATF), която изрази загриженост за потенциалните рискове в хазартния сектор в България​.

Макар тези промени да представляват по-предизвикателна среда за хазартните оператори, целта е ясна: да се приведе българската хазартна индустрия в съответствие с международните стандарти и да се защитят гражданите от потенциални вреди.